Sunday 12 May 2013

BUNGA ORKID

Kebiasaan aku akan tengok bunga orkid dekat rumah aku setiap kali aku balik ke rumah. Tetapi semenjak kebelakangan ini perkara itu jarang aku buat lagi. Tidak tahulah akukenapa aku tidak melakukan perkara tersebut sedangkan aku minat benda itu dulu dan perkara itulah yang menyebabkan aku berada dalam bidang pertanian sekrang dan lebih tepat lagi bidang aku sekarang adalah Kejuruteraan Pertanian dan Biosistem. Mungkin bidang aku yang sudah lari sikit dari minat asal menyebabkan aku jarang ingin melihat bunga orkid tersebut. Tetapi entah macam mana minggu ini aku teringin melihat dan membelek walaupun sekejap pada bunga orkid tersebut. Kalau hendak di ikutkan banyak jenis dekat rumah aku. Tetapi buat masa ini hanyalah beberapa pokok yang sedang berbunga.






 Gambar di atas menunjukkan beberapa jenis bunga orkid yang sedang mengeluarkan bunga dan setiapnya mempunyai warna dan bentuk yang berlainan.

Yang ini pula baru mengeluarkan bunga tetapi belum kembang lagi dan aku tidak pasti warnanya warna apa. Tetapi rasanya yang ini warna bunganya warna hijau.

Kalau nak di ikutkan tenang jiwa bila duduk bersantai melihat bunga-bunga orkid tersebut sebab di bawah gantungan orkid tersebut ada kolam ikan kecil. Walaupun kecil tetapi amat lawa. Kalau ada masa nanti aku masukkan pula gambar laman yang ada kolam ikan ini. Bahagian ini tidaklah begitu besar tetapi amat mempesonakan dan menenangkan jiwa.

2 comments:

  1. Salam, akak dah follow ye, yang lain2 jom la follow blog akak jugak http://vitkesihatan.blogspot.com/

    tq firdaus, nice blog, cantik orkid =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq kak..biasa2 je blog sy..
      msh bljr mcm mane nk wat blog lg mnarik..
      orkid tu mmg cntik..
      sbb tue sk..
      tp skrng xde mse nk jg..
      nsib baik mak pn mnat orkid.

      Delete