Friday, 7 December 2012

BLOG

Salah ke aku mempunyai blog.
Aku rasa ianya tidak salah sebab aku tidak mempunyai sesiapa untuk meluahkan apa yang terbuku di hati aku.
Aku hanya mempunyai blog ini untuk aku kongsikan apa yang terbuku di hati aku dan selain itu aku juga ingin kongsikan segala aktiviti aku.
Tapi, kenapa ada orang yang ingin mengata aku ingin updatekan segala aktiviti aku dalam ini. (Biarlah, mulut orang. Bukan boleh ditutup pun)
Aku rasa tidak semua aktiviti yang aku lakukan aku masukkan di dalam ini kerana mungkin aktiviti yang tidak aku masukkan hanyalah aktiviti yang biasa di lakukan oleh setiap orang.
Aku rasa, aku tidak pernah menyakitkan hati orang di dalam blog aku ini.
Sekiranya ada, aku menyusun 10 jari memohon ampun dan maaf.
Kerana aku juga hanyalah manusia biasa yang tidak lari dari kesilapan walaupun sekecil kesilapan pun.
Aku sedar siapa diri aku ini.
Aku bukanlah seorang yang ceria, bukanlah seorang yang dapat menyenangkan hati semua pihak.
Kerana itu aku lebih suka menyendiri menghadap 'game' komputer atau membuat sesuatu yang aku rasa bersesuaian dengan diri aku.
Tidak apalah kalau orang tidak suka pada aku kerana aku tahu dan sedar akan diri aku ini.
Biarlah aku dengan kehidupan aku.
Tetapi janganlah dengan hanya aku mempunyai blog atau apa saja yang berkaitan dengannya, aku menjadi umpatan orang.
Aku hanya mempunyai blog ini saja tempat aku berkongsi apa yang aku rasa aku perlu kongsikan kerana tidak semua perkara kita boleh kongsikan dan tidak semua perkara orang memhami diri kita.
Kalau ada yang tidak suka sekiranya aku mempunyai blog, terus teranglah supaya mudah untuk aku menutup akaun blog ini.

Ikhlas dari, 
Empunya blog.
:-(

Wednesday, 5 December 2012

RAHSIA HATI

Tatkala mulut mengukirkan senyuman.
Tatkala diri sedang ketawa kerana kegembiraan. 
Tatkala diri kelihatan tidak mempunyai apa-apa masalah.
Tetapi tidak siapa pun tahu apa yang tersirat di hati kita.
Kadang kala ia tidak terlihat pun di riak wajah kita kerana semua itu tersimpan dalam di dalam hati kita ini.
Kadang kala terlintas di kepala kita adakah perlu di kongsi sama perkara ini atau buarlah hanya tersimpan di dalam hati tanpa pengetahuan sesiapa pun.
Tetapi bagi aku, biarlah ianya tersimpan kemas di dalam hati ini kerana mungkin suatu hari nanti ia akan terpadam dan mungkin juga akan kekal selamanya di dalam hati ini tanpa pengetahuan orang.
Tidak mungkin akan aku luahkan apa yang berada di dalam hati ini pada orang ramai.
Hati ini telah menyimpan seribu rahsia yang kadang kala ingin ku luahkan.
Tetapi pada siapa harus aku luahkan.
Mungkin aku patut luahkan rasa hati ini pada Maha Pencipta alam ini kerana itu lebih baik dari aku luahkan pada seseorang.
Dan sekiranya aku ingin luahkan pada seseorang, mestilah seseorang yang amat aku sayangi dan siapa orang itu.
Biarlah ia menjadi rahsia.






Tuesday, 4 December 2012

CENDERAMATA DARI CAMERON HIGHLAND

Kalau pergi mana-mana tidak sah la membeli sesuatu sebagai kenangan kita.
Adakah kita beli untuk orang tersayang atau pun sebai kenangan kita sebab kita pernah pergi ke sesuatu tempat itu.
Begitu juga dengan aku, ada juga kenangan aku beli di Cameron antaranya magnet peti ais, 'keychain' dan topi.
Tidak lupa juga sesuatu benda yang aku kutip di Cameron.
HEHEHE
Saja beli sebagai kenangan.
Lepas ni tidak tahu bila lagi dapat pergi sanakan.
:-)

Inilah pelekat peti ais yang aku beli kat Cameron. Satu berbentuk strawberi dan satu lagi berbentuk rumah.
Mungkin bentuk rumah orang asli agaknya. Tapi lawa juga.






Ketiga-tiga ini antara 'keychain' yang aku beli kat sana. Lawakan. Saja beli. Boleh letak pada beg atau kunci.



Bila dikumpulkan 'keychain' ni mamcam ni, nampak lawa pula.


Ini pula buah pokok aru. Biasanya pokok aru ni di jumpai di tepi pantai. Tapi pokok yang ini terdapat di kawasan tanah tinggi.

 Bila sudah pergi Cameron, perkara yang tidak ketinggalan adalah membeli strawberi untuk dibawa pulang atau di makan ketika dalam perjalanan pulang dan aku juga tidak ketinggalan melakukannya.



Sunday, 2 December 2012

PERMANDANGAN CAMERON HIGHLANDS

Permandangan di Cameron Highlands amat cantik dan menenagkan.
Di tambah pula dengan yang tidak panas dan juga tidak bergitu sejuk.
Angin yang meniup amat menenangkan jiwa.
Alangkah dapat menikmati suasana seperti Cameron tu setiap hari.
Mesti best kan.
Layan ja.




















Ini antara gambar-gambar yang aku ambil ketika naik dan turun dari Cameron Highlands.
Seronok juga pergi sana.
Kabusnya yang teebal saat hujan hendak turun pada waktu petang membuatkan keadaan di sana namapak lebih cantik dan nyaman.

CAMERON HIGHLANDS

Semalam (01/11/2012) kelas aku buat satu lawatan ke Cameron Higlands.
Al-maklumlah, nama pun ambil bidang pertanian.
Ke mana lag kalau buat lawatan ke tapak-tapak pertanian.
Di sana, kita orang di bawa ke MARDI Agro Teknologi di mana di sana ada pelbagai jenis tanaman tanah tinggi antaranya Strawberi, kobis dan macam lagilah termasuk pelbagai jenis bunga, sayuran dan buahan.
Best la juga pergi sana.
Tapi ada tempat-tempat aku tidak masuk sebab masa tidak mencukupi.
Cuaca pun tidaklah panas sangat.
Tapi tidak puas jalan.
Sebab kita orang pergi balik hari.
Lagi best kalau pergi sana dan menginap di sana.
Mesti puas berjalankan.
Macam-macam aku beli dekat sana.
:-)

Lepas tu kita orang pergi pasar malam kat Cameron.
Macam-macam ada jual dekat situ.
Aku beli pelbagai barang.
Tapi duit bawa tidak banyak.
Kalau banyak, mesti lagi banyak barang aku beli kan.
HUHUHU


 Atas : Gambar ketika di dalam bas dalam perjalanan ke Cameron Highlands.

Kanan : Gambar ketika singgah di Perhentian Tapah sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi.


 Atas : Permandangan Ketika naik ke Cameron Highlands. Lawa juga permandangannya. Jauh mata memandang.

Kanan : Permandangan ladang teh yang terdapat di Cameron Highlands.


 Atas : Gambar kami ketika berada di dalam Pusat MARDI Agro Teknologi. Cuma aku saja yang tidak ada dalam gambar ni. Sebab akulah tukang ambil gambar.

Kanan : Sejenis herba yang terdapat di Malaysia.
Namanya Parsley.



 Atas : Sejenis bunga yang terdapat di sana. Apa namanya, aku tidak ingat. Tapi yang ini belum kembang. Nak tengok yang dah kembang. Kena pergi sendiri.

Kanan : Ini sejenis tanaman hiasan yang di panggil Snow Daisy.




 Dua jenis bunga Ros yang terdapat di sana.
Atas : Warna Merah

Kanan : Warna Oren.




Atas : Ini adalah tempat penanaman Bunga Kekwa: Tapi kita irang tidak boleh masuk sebab bunganya baru lepas di racun.

Kanan : Gambar kami di Ladang Teh yang terdapat di sana.




 Gambar di atas dan kanan ini adalah gambar kami ketika berada di pasar malam Cameron Highlands.



Kedua-dua gambar ini adalah permandangan di waktu petang di Cameron Highland. Namapak damai. Suasananya memang nyaman.


Tuesday, 27 November 2012

MAHA 2012

Hari sabtu hari tu, aku pergi MAHA 2012 yang berlangsung kat MAEPS.
Dah belajar kat UPM ni, Tidak sah la kan kalau tidak pergi sebab dah dekat dah.
Aku pergi sekejap saja.
Cadangkan nak pergi bahagian haiwan ternakan.
Tapi tak jumpa.
Tidak apalah, nanti boleh pergi lagikan.
HEHEHE.. :-)
Aku cuma beli bunga kaktus 3 pasu kecil dan bunga orkid 3 pasu kecil.
Setiapnya berharga RM10 3 pasu.
Murahkan.
HEHEHE...
Nanti pergi aku nak beli lagi la.
Boleh bawa balik rumah nanti.
Lawa pula bila letak bunga dalam bilik atas meja.
Tapi kena siram la.
Sebab bunga tu duduk dalam bilikkan.
Pagi-pagi kena letak dekat tempat yang ada cahaya matahari.
Erm..
Tidak ada apa lagi aku nak tulis.
Sebab tidak ada idea la buat masa ni.
Cuma nak pesan, pergilah MAHA 2012 sebab macam-macam ada dekat situ.





 Atas : Ini antara jenis buah kelapa sawit yang dihasilkan felda.

Kanan : Ini antara jenis-jenis padi yang ditanam untuk menghasilkan beras.









Kana dan Atas : Inilah bunga kaktus dan bunga orkid yang aku beli. Lawakan. Ada 1 tu dah nak keluar bunga.


Tuesday, 20 November 2012

SELEPAS CUTI MIDSEM

Dah habis cuti midsem dah.
HUHUHU
Lepas ni kena fokus untuk test 2 pula.
Test 2 aku akan bermula pada 27/11.
Aku harap test 2 aku tidak menghamparkan sepertimana yang terjadi pada test 1 dulu.
Bila kenangkan balik.
Sedih tau.
Tapi sekurang - kurangnya aku dah cuba buat yang terbaik.
Walau bagaimanapun, keputusannya tidaklah seteruk test 1 pada sem lepas.

DO THE BEST FIRDAUS
YOU CAN DO IT

Aku akan cuba buat yang terbaik untuk test 2 kali ini.
Sebab aku nak stay CGPA.
Berapa CGPA aku sekrang.
Tidak payahlah aku kasi tau ye.
Seganlah.
Sebab aku tidak pandai manapun.
Sekadar cukup-cukup makan saja.


Wednesday, 7 November 2012

ZOO NEGARA

Hari ahad 04 November 2012.
Boleh pula tengah syok layan game.
Sepupu aku call ajak keluar.
Masa tu dia tak cakap nak pergi mana.
Bila dia sampai, dan aku masuk saja dalam kereta dia.
Dia cakap nak pergi Zoo Negara.
Aku tidak kisah pun asalkan ada orang belanja tiket masuk.
HEHEHE
Biasalaah, dah dekat minggu ke-9.
Duit pun tinggal berapa sangat saja.
Aku ikut saja mana jalan yang dia bawa. 
Sebab aku bukan tau sangat pun jalan kat KL dan Selangor ni.
Lagi pun, masa tu aku tengah bosan duduk dalam bilik sorang-sorang.
Boleh la jugakan kalau ada orang ajak jalan.
Kita orang sampai Zoo dalm pukul 12 dan keluar dari zoo dalam pukul 2.30 ptng.
Lama juga tu, lagi pun hujan masa tu.
Tak seronok sangat nak berjalan.


 Badak air nie kalau berendam, nampak macam batu besar yang ada dalam air. Lama pula tu dia berendam.

 Yang ni pula nampak macam kangaroo. Cuma dianya saiz saja kecil dari kangaroo.

 Ini kura-kura besar yang boleh hidup sampai 200 tahun. Lama tu.

 Raja rimba tengah berehat.

 Pingu - pingu. Best ke berenang dalam air sejuk.

 Ikan Arapaima ni pun dah tua. Sebab tu dia dah bongkok. Hehehehe.

 Seladang ni, kalau dapat buat korban nie. Puas makan ni. Besar sangat. Mesti banyak daging.

Ini pula adalah tapir. Aku tak tau nak tulis apa tentang dia.

Ini saja gambar yang aku ada.
Pada sepupu aku ada beberapa lagi gambar binatang.
Nanti aku ambil la gambar tu pada dia.
Ini saja untuk entry kali ini.
Lain kali aku kasi tau apa-apa yang patut.

Firdaus,
:-)





Sunday, 4 November 2012

PERUBAHAN

Naik saja sem ni, aku berniat untuk berubah.
Berubah dalam perkara apa.
Biarlah aku saja yang tahu.
Cuma aku inginkan pendapat, ingin berubah secara drastik ataupun berubah secara perlahan-lahan.
Berubah secara drastik ibarat kita berlakon di hadapan orang.
Berubah secara perlahan-lahan..
ERM..
Tapi, bagi aku, biarlah perubahan itu dilakukan secara perlahan-lahan.
Kerana ilmu yang ada pada diriku pun masih tidak cukup lagi.
Dan hasilnya, 
ALHAMDULILLAH
Apa yang aku ubahkan itu menjadi secara perlahan-lahan.
APa yang aku jarang buat sebelum ni, semakin hari semakin meningkat.
Cuma kadang-kadang tu, terlupa akan niat asal kita untuk ingin berubah ke arah kebaikan.
Dan aku sekarang cuba juga untuk berubah ke satu tahap lagi.
Doakan aku semoga berjaya.
Semoga perubahan aku ini akan berkekalan sehingga ke akhir hayat dan sentiasa bertambah ke arah kebaikan dari hari ke hari.
INSYALLAH
Aku cuma boleh kongsi sekadar ini saja.
Kalau lebih-lebih nanti. orang kata kita tidak ikhlas untuk berubah ke arah kebaikan itu dan kita berubah lerana manusia bukannya kerana Allah.
Tapi itu mungkin yang akan keluar dari mulut manusia yang tidak boleh kita tutup.
Tetapi mereka tidak tahu hati seseorang manusia itu kerana hati kite ini hanya kita yang tahu dan juga yang menciptakan kita.


Wednesday, 24 October 2012

FESTARI 2012 (VIDEO) KATEGORI ASLI



video


Ini adalah video FESTARI utk kategori asli yang berlangsung di Dewan Putra 2, Serumpun pada 20 Oktober 2012

Tontonlah ye.


Tuesday, 23 October 2012

FESTARI 2012 (VIDEO) KATEGORI KREATIF

video
Ini video ketika 'rehearsel' penuh di Dewan Putra 2, Serumpun.

video

Ini adalah video malam pementasan pada malam FESTARI 2012 pada 20 Oktober 2012.


Ni sahaja untuk entry kali ini.
Untuk Kategori Tradisional akan aku masukkan kemudian.
Sebab video tu tidak ada pada aku sekarang.
Nanti aku cuba dapatkan pada sesiapa yang ada merakam video tersebut.

Firdaus
:-)

Tuesday, 16 October 2012

JERSI BARU

Hari in aku ke Bukit Ekspo dengan tujuan untuk membeli jersi.
Lawa-lawa juga jersi yang terdapat dekat situ.
Aku membeli 3 jersi dan salah satunya tanpa lengan dengan tujuan untuk aku pakai ketika bermain badminton.
Satu jersi tu memnag lawalah.
Mungkin corak baru keluar.
Habislah duit aku RM40.
Nak buat macam mana.
Asalkan aku puas.
:-)

Jersi ni aku beli untuk aku pakai main badminton.

Yang ini murah je. RM 10 je.

 Yang ini ada orang cakap lawa. Sebab tu aku ambil. Tapi bila aku bawa balik. RAmai juga kata jersi yang ini lawa.