Friday, 12 June 2015

PESANAN

TETAMU TAK DIUNDANG....
Seorang wanita sedang keluar dari rumahnya apabila dia terlihat tiga orang lelaki tua berjanggut panjang yang berwarna putih sedang duduk dihalaman rumahnya. Dia tidak kenal akan mereka.

Wanita itu bertanya, " Saya tidak fikir saya mengenali awak semua, tetapi saya pasti awak semua mesti sedang lapar. Silalah masuk kerumah saya dan makan sesuatu."
"Adakah suami awak ada dirumah?", mereka bertanya.
"Tidak", wanita itu berkata. "Suami saya telah keluar."
"Jadi, kami tidak akan masuk", mereka menjawap.
Sewaktu suaminya pulang ke rumah pada petang itu, wanita itu pun memberitahunya kejadian tersebut. "Pergi beritahu mereka bahawa saya telah balik dan menjemput mereka masuk kedalam sekarang!"
Wanita itu keluar dan menjemput ketiga-tiga lelaki tua itu masuk ke dalam.
"Kami tidak akan masuk ke dalam rumah bersama-sama," mereka menjawap.
"Mengapa begitu?" wanita itu ingin tahu.
Salah seorang dari lelaki tua itu pun menerangkan :
"Namanya ialah Kekayaan," Dia berkata sambil menunjuk ke arah salah seorang kawannya, dan beralih menunjuk kearah kawan yang seorang lagi, " Dia adalah Kejayaan, dan saya adalah Kasih Sayang."
Dia menyambung lagi, "Sekarang masuklah semula kedalam rumah dan berbincanglah dengan suami awak, siapakah di antara kami bertiga yang kamu ingin jemput kedalam rumah."
Wanita itu pun masuk semula kedalam dan memberitahu suaminya perkara tersebut. Suaminya berasa sungguh gembira.
"Bagusnya!!" dia berkata. "Kalau macam tu jemputlah Kekayaan masuk. Biar dia masuk dan mengisi rumah kita ini dengan Kekayaan!"
Isterinya tidak bersetuju. "Abang, kenapa pula kita tidak menjemput Kejayaan?"
Kebetulan, menantu perempuan mereka juga sedang mendengar perbualan itu dari satu sudut rumah yang lain. Dia lalu menyampuk dan memberikan pandangannya :
"Bukankah lebih baik sekiranya kita menjemput Kasih Sayang? Rumah kita ini pasti akan diselubungi dengan Kasih Sayang!"
"Biarlah kita mengikut nasihat menantu kita itu," kata suami itu kepada isterinya.
"Keluar dan jemputlah Kasih Sayang sebagai tetamu kita."
Wanita itu pun keluar dan bertanya kepada tiga lelaki tua, "Yang mana satu diantara kamu adalah Kasih Sayang? Silalah masuk dan jadi tetamu kami."
Kasih Sayang bangun dan mula berjalan ke arah rumah. Kedua-dua lelaki yang lain juga bangun dan mengikutinya. Terperanjat, wanita itu pun bertanya kepada Kekayaan dan Kejayaan :
"Saya cuma menjemput Kasih Sayang, mengapa kamu juga ikut sekali?"
Mereka semua menjawab: "Jika awak menjemput samada Kekayaan atau Kejayaan, yang lain akan tunggu diluar, tetapi oleh kerana awak telah menjemput Kasih Sayang, kemana-mana sahaja dia pergi, kami akan pergi bersamanya.
...Dimana ada Kasih Sayang, disitu juga ada Kekayaan dan `Kejayaan!"...

Dicatat oleh IBNU MUSLIM

Wednesday, 8 April 2015

HOBI DAN MINAT

Minat aku pada ikan hisan menyebabkan aku ingin belajar bagaimana untuk membiakkan ikan hiasan ini walaupun di buat di dalam rumah sahaja. Minat ini mula masa sekolah dulu yang hanya membela pelbagai ikan hiasan dan ketika itu tidak tahu apa-apa pun dan macam mana nak tukar air ikan pun tidak tahu dan menyebabkan banyak ikan mati selepas air di tukar pada waktu itu dan kini minat itu menjadi lebih mendalam apabila ingin belajar tentang kehidupan ikan itu dan jenis-jenis ikan serta cara membiakkannya. Buat masa ini aku telah berjaya membiakkan sword tail, guppy dan betta. Tetapi untuk sampai tahap tumbesaran yang maksimum tu tidak sampai lah lagi. Umur Juvenile betta aku paling lama pun 2 bulan lebih dan bila di bawa balik seremban. Tidak ada orang nak jaga. Tahu-tahu dah mati sahaja. Guppy pun susah jugalah mungkin sebab bela dalam bekas kecil sahajakan. Tetapi itu tidak membuat aku putus asa dan sekarang aku ada anak swortail, ballon molly dan juga betta. Fry betta aku baru sahaja berumur 3 minggu, 2 minggu, 4 hari dan baru sehari. Buat masa ini aku cuba dengan betta yang murah-murah dulu. Dah betul-betul aku bekerjaya nanti aku akan cuba dengan betta yang lain pula. Jenis betta yang aku ada antaranya V-Tail, Half Moon Plakat (HMPK), Half Moon (HM) dan Imbellis yang orang dah biakkan di rumah.

 Tidak banyak pun ikan dalam ni. Ada ikan sisik tebal yang aku sauk dalam parit dekat kampung aku dan ada sekor anak molly dan sekor anak ikan yang aku tidak tahu namanya.

 Ini pula ikan laga jenis Half Moon yang aku beli dan semua ini betina. Ini link "facebook" owner aku beli ikan ini Abu Hurairah. Ikan ini baru sahaja sampai semalam.

Di dalam ini ada beberapa fry yang baru sahaja menetas dan masih ada ikan jantan di dalamnya. Dalam 4 hari lagi aku akan keluarkan jantan dari dalam bekas ini.

 Ini antara tempat pembiakan ikan aku. Dalam bekas putih tu ada fry yang baru berumur 4 hari dan ikan jantan pun sudahpun dikeluarkan dari dalam bekas tersebut.

Dalam bekas yang bawah ada anak swortail dan yang atas atas anak betta dah masuk 3 minggu. 

Ini sajalah yang boleh aku update mengenai minat dan hobi aku tehadap ikan. Ikuti perkembangannya dalam entry akan datang.

LADANG 2015 CHAPTER 2

Dah hampir sebulan berlalu selepas entry Ladang 2015 Chapter 1 saya update pada 22 Mac lepas. Kali ini saya akan update perkembangan yang berlaku di ladang jagung pada semester ini.

Pada minggu ke-5 dan ketika itu umur jagung baru sahaja seminggu. Banjir berlaku di ladang dan terdapat anak pokok yang di tenggelami air dan pada minggu ke-5 ini juga sulaman anak pokok dilakukan di tempat yang di mana anak pokok jagung tidak bercambah. Mungkin sebab di makan burung atau pun biji benih memang tidak bercambah. 

Pada minggu ke-6 pula kerja-kerja menyembur racun serangga dilakukan serta kerja sulaman juga turut dilakukan kerana jumlah anak pokok untuk sulaman pada minggu sebelumnya tidak mencukupi. Walau bagaimanapun, di kawasan yang air bertakung tidak dilakukan sulaman sebab sekarang musim tidak menentu. Selalu hujan waktu petang. Kalau buat sulaman di tempat air bertakung. Peratusan untuk anak pokok hidup amat rendah.

Pada minggu ini dan merupakan minggu ke-7 di UPM dan umur anak pokok jagung telah pun mencapai 3 minggu. Itu pun masih terdapat anak pokok yang terbantut tumbesarannya mungkin disebabkan air yang terlebih di kawasan terbabit. Pada minggu ini juga kerja-kerja membaja secara manual dilakukan serta kerja-kerja mebuang rumpai dilakukan. Maklumlah, hujan kerap turun. Jadi rumpai lagi cepat naik dari anak pokok. Kenalah buat kerja-kerja membuang rumpai.

Disini disertakan gambar sekali.

Minggu ke-5

Ini antara anak pokok yang sudah mula mengeluarkan pujuk pertamanya pada minggu pertama selepas di semai.

Gambar sebelah kiri merupakan gambar anak pokok yang terbantut sikit dan masih belum mengeluarkan pucuk dan gambar sebelah kanan pula gambar anak pokok yang patah.

Ini pula gambar anak pokok yang digunakan untuk kerja-kerja menyulam anak pokok di dalam ladang.

Apa yang jelas di dalam gambar ini ialah terdapat anak pokok yang di tenggelami air selepas hujan yang turun sebelum gambar ini diambil.

Minggu ke-6


Ini kerja-kerja menyembur racun di dalam ladang  menggunakan "high clearance tractor" dan "spayer".

Minggu ke-7

Minggu ini tidak ada gambar kerja-kerja menabur baja dan juga kerja-kerja membuang rumpai dilakukan. Yang ada cuma gambar-gambar anak pokok jagung yang berumur 3 minggu sahaja.

Ini gamabar anak jagung yang tumbuh dengan sihatnya.

Ini pula gamabar anak pokok yang terbantut sedikit tumbesarannya. Berbeza dengan anak pokok yang tadi.

Dari dalam gambar ini, kelihatan jelas terdapat perbezaan pada ketinggian anak pokok jagung yang telah di tanam di ladang ini. Mudah-mudahan semua tumbuh dengan baik selepas ini.

Ini sajalah untuk entry kali ini. Tunggu entry yang akan datang yang akan menampakkan lagi ketinggian anak pokok jagung ini. Semoga pokok jagung ini tumbuh dengan sihat dan mengeluarkan hasil yang berkualiti.

Sunday, 22 March 2015

LADANG 2015 CHAPTER 1

Tahun ini aku kene masuk ladang lagi sekali atas sebab-sebab tertentu. Tapi tidak apalah. Aku okey saja kalau bab-bab masuk ladang ni. Untuk kali ini ada 2 kerja yang tidak di buat sebelum ini tetapi di buat pada kelas kali ini iaitu "lime mower" dan juga "chicken dunk". "Lime mower" adalah kerja-kerja mengapur untuk meneutralkan tanah dan "chicken dunk" adalah kerja-kerja membaja tanah menggunakan baja tahi ayam. Semua kerja ini dilakukan menggunakan mesin.

Masuk minggu ini dah seminggu dah pokok yang ditanam. Pada khamis lepas adalah juga member dalam "team" saya pergi tengok pokok jagung dan pokok jagung telah mengeluarkan tumbuh dengan suburnya. Pokok ini perlu di jaga sehingga keluar hasil dan hasilnyaa mungkin boleh dikutip pada bulan Mei atau Jun nanti.

Insyallah.

 

Week 2 in UPM (Lime Mower and Rotovator) 
Kerja-kerja persediaan awal tanah sebelum kerja-kerja seterusnya dilakukan di ladang.



Week 3  in UPM (Chicken Dunk)
"Chicken Dunk" Di buat dalam keadaan tanah basah sebab malam sebelum kerja ini dilakukan hujan lebat telah turun membasahi bumi Serdang.



Week 4 in UPM (Planter the seed of the sweet corn)
Harap-harap pokok tumbuh dengan baik.


Ini antara kerja-kerja yang telah dilakukan di ladang dan aku akan update dari masa ke semasa. jumpa lagi pada entry akan datang. 

SAYONARA dan AU REVOIR




Tuesday, 24 February 2015

SUKNES@U 2015

SUKNES@U anjuran MANIS dengan Yayasan N. Sembilan dengan kerjasama USIM Nilai adalah sukan untuk anak-anak N. Sembilan yang dianjurkan buat kali kedua. Untuk kali pertama di adakan di UKM. Antara sukan teras yang dilaksanakan seperti ping pong, sepak takraw, bola tampar, bola jaring dan futsal. Untuk kali ke-2 ini, sebanyak 19 IPTA dan 3 IPTS telah mengambil bahagian. UPM telah menghantar wakil untuk semua sukan dan hanya mendapat tempat ke-2 untuk futsal. Aktivti yang berlangsung selama 3 hari 2 malam ini telah mengumpulkan ramai anak N. Sembilan dari pelbagai IPT. 

Untuk kali ke-2 ini juga dianjurkan sukan rakyat. Sukan rakyat ini adalah untuk mengingatkan kembali pada remaja zaman sekarang antara sukan yang biasa di mainkan di kampung yang semakin di lupakan oleh kanak-kanak dan juga remaja pada zaman ini. Antara sukan rakya yang di laksanakan seperti tarik upih, tarik tali, galah panjang, baling selipar dan ada beberapa lagi sukan yang aku sendiri tidak berapa ingat. 

Walau bagaimanapun tahniah kepada pasukan UPM walaupun tidak berjaya mana tetapi telah menunjukkan semangat ketika SUKNES@U dilangsungkan.



Ini gambar atlet (atletlah sangat) UPM pada Majlis Perasmian di USIM Nilai



Ini gambar antara atlet yang mengambil bahagian dalam temasya SUKNES@U



Ini antara atlet bola jaring UPM. Tahniah semua.



Ini antara muka-muka atlet UPM yang menjayakan SUKNES@U





 Ini pula gambar ketika majlis penutupan yang di rasmikkan oleh Menteri Besar Negeri Sembilan di Dewan Besar USIM Nilai.

SUKNES@U telah masuk dalam surat khabar dan mengambarkan bertapa besarnya program ini untuk membuktikan semangat sukan dalam kalangan anak-anak N. Sembilan.

 



Ini sahaja untuk entry untuk sukan SUKNES@U. Semoga berjumpa lagi dalam entry akan datang.



Monday, 23 February 2015

BULAN FEBRUARI


Dah penghujung bulan Februari dah pun. Macam-macam dugaan kehidupan yang berlaku dan macam-macam aktiviti yang aku lakukan. Antara aktiviti itu kerja "part-time", SUKNES@U anjuran MANIS dan Yayasan NS, Makan Malam di Rumah Menteri Besar NS dan pelbagai lagi. Pelbagai dugaan dalam kehidupan juga berlaku dan dugaan ini biarlah aku sahaja yang tahu dan mungkin ada yang akan di beritahu pada entry mendatang. Semuanya harus di tempuhi dengan tabah dan hari ini juga permulaan untuk semester baru untuk semester ini dan masih dalam keadaan untuk menyusun jadual. Semoga hari-hari dan dugaan yang mendatang akan ditempuh ini akan menjadi aku untuk lebih matang dan lebih positif. Tetapi mungkin ada sikap aku yang masih sukar untuk di ubah. 


Doakan aku supaya menjadi lebih baik dan menempuh segalanya dengan hati yang terbuka dan dengan tabah menempuhnya. Hari-hari aku akan menjadi sukar mulai sekarang. Dugaan yang menimpa diri ini menjadikan diri ini kadang-kadang terasa lemah dan jatuh. Pada insan yang aku ada buat salah, maafkan diri ini yang tidak sempurna.


Mungkin ini sahaja yang aku dapat masukkan untuk entry kali ini. Aku cadangkan nak tulis mengenai SUKNES@U dan juga makan malam tersebut. Tapi mungkin lain kali boleh dimasukkan. Aktiviti tahun lepas ada juga yang aku tidak masukkan lagi. Semua itu aku perlu tengok semula tarikh dan bulan berapa. Insyallah, jikalau ada kelapangan akan adalah entry berkaitan aktiviti tersebut. Jika tidak, aku minta maaf.


Semoga berjumpa lagi dalam entry akan datang.


Sunday, 18 January 2015

PENGALAMAN MEMATANGKAN SESEORANG

Seperti orang yang selalu katakan, "Pengalaman yang lepas akan mematangkan seseorang".  Mungkin pengalaman yang telah berlaku pada aku itu akan mematangkan aku untuk menjadi seorang manusia. Pengalaman itu cukup bermakna dan menjadi sejarah dalam kehidupan seseorang dan kita perlulah mengimbas sejarah kita untuk berjaya di masa hadapan. Sejarah manusia itulah yang akan menjadi pengalaman yang akan mengubah setiap tindak tanduk manusia itu. Tetapi tidak semua manusia sedar akan pengalaman itu boleh menjadi bermakna untuk mengubah kehidupan yang akan datang. Aku bukanlah seseorang yang baik dan sempurna tetapi aku harap pengalaman yang lepas itu akan mematangkan aku untuk melalui liku-liku kehipan yang penuh pancaroba ini. Lagi-lagi dengan usia yang makin meningkat ini dan aku harap aku dapat mengubah corak kehidupan aku lagi-lagi bila berada di tahun akhir ini dan tinggal satu semester sahaja lagi. Semoga aku dapat tempuhi dengan tabah. 

Semoga pengalaman yang berlaku selama ini akan matangkan aku dan menjadi kenangan dan sejarah manis dan pahit dalam kehidupan aku. Aku tidak dapat menulis semua sejarah kehidupan aku kepada umum kerana akan ada sejarah itu akan di simpan oleh orang yang melauinya sahaja kerana tidak semua perkara boleh diberitahu kepada umum dan biarlah ia tersimpan rapi di jiwa ini dan di bawa pergi sekali sekiranya aku tidak ada lagi di dunia ini.

Cukuplah sampi di sini sahaja untuk kali ini. Cuma aku ingin berpesan kepada semua agar menjadikan pengalaman dan sejarah lepas itu tauladan kepada diri sendiri untuk menjadi lebih baik dan mematangkan semua untuk menjalani baki liku-liku kehidupan.